Tre foreninger kommer med opfordring i brev til politikerne i Sundhedsudvalget.

Al tobak væk fra hylderne i supermarkederne og ned under disken. Sådan lyder det i en fælles opfordring fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Hjerteforeningen. Ved at fjerne cigaretterne fra hylderne, er det håbet, at de unge ikke-rygere lader være med at snuppe en pakke cigaretter med på kassebåndet, når de alligevel er ude at handle, lyder argumentet.

»Vi synes ikke det mest giftige stof i almindelige butikker skal promoveres på den måde, det bliver lige nu. Der er en klar grund til, at tobakken og slikket er placeret synligt, fordi det frister ved impulskøbene. Vi vil gerne undgå, at mange bliver udsat for den fristelse, der hvert år dræber 13.600 danskere,« siger adm. direktør for Kræftens Bekæmpelse, Leif Vestergaard Pedersen.

Opfordring kommer i et brev til Folketingets sundhedsudvalg, efter at SF har stillet et beslutningsforslag om skærpelse af salg af tobak, og som skal behandles i foråret.

Foreningerne mener ikke, at det bliver for besværligt for supermarkederne at gemme cigaretterne væk. De mener, butikkerne har et stort ansvar i danskernes sundhed.

Hos Coop, der står bag Kvickly, Brugsen og Fakta, er der velvilje til forslaget. Direktør for social ansvarlighed, Signe Frese, forklarer, at Coop gerne tager cigaretterne ned under disken, men de skal fortsat kunne drive deres forretning.

»Vi synes, at det er et godt forslag at gemme tobak under disken. Vi mener, det er en god idé, hvis politikerne ændrer de nuværende markedsføringsregler. Man kan ikke gå enegang. Kunderne vil fortsat have tobakken, og derfor vil de gå i en anden butik, hvor det er synligt. På den måde betyder det ikke noget for folkesundheden, medmindre alle butikker gemmer cigaretterne væk,« siger hun.

Der er store penge i nikotinen. Ifølge analysevirksomheden Nielsen solgte Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked i 2016 tobak for 6,54 milliarder kroner.  Dansk Erhverv vil da også beskytte butiksejerens ret til at indrette sin butik, som de ønsker. De mener ikke, at ansvaret ligger hos supermarkederne.

»Vi anerkender problemet med rygning, særligt blandt unge, men vi mener ikke, at man skal pålægge detailhandlen at skjule cigaretter eller ændre butiksindretning. Der skal andre tiltag til for at bekæmpe rygning blandt unge,« siger Tine Marie Andersen, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Sundhedsministeren Ellen Trane Nørby (V) mener ikke, at tobak under disken er en dårlig idé . Men hun mener ikke, at regeringen skal ikke stramme lovgivningen.

»Jeg mener, det er fint at lægge tobak under disken, men det vil vi ikke regulere om. Jeg mener, at detailhandlen skal tage et ansvar, der er intet, som forhindrer tobak under disken eller kræver det. Jeg tror ikke, vejen frem er forbud og lovgivning. I stedet skal ansvaret tages lokalt hos f.eks. detailhandlen, erhvervsskoler og kommuner,« siger hun.

VLAK-regering har eller sat som mål, at en hel generation 2030 skal være røgfri. Ifølge ministeren skal det dog ske gennem kampagner fremfor lovgivning.

Den melding møder kritik af Lægeforeningens formand Andreas Rudkjøbing.

»Jeg synes, det er forunderligt, at regeringen og sundhedsministeren ikke varetager sundheden i Danmark. På nuværende tidspunkt har man sat et ambitiøs mål, men det er varm luft og tomme løfter, hvis man ikke følger op med indsatser, der virker,« siger Andreas Rudkjøbing.

Det er ministeren uenig i.

»Tobak er ikke forbudt i Danmark. Det er foreningernes ønske at gøre det forbudt, men jeg tror ikke på den tilgang løser al ting. Der er mange mennesker, der bliver argument-resistente, når alt handler om forbud. Vi tager allerede en række initiativer og har en skarp lovgivning på området. Det mener foreningerne er uambitiøst, men jeg mener ikke, det løser problemerne at løfte pegefingre og forbyde,« siger hun.

Fakta:

Hvert år dør 13.600 danskere af rygning.
22 procent af befolkningen ryger, og 16 procent ryger hver dag.
Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge.
15 procent af unge mellem 16 og 25 år ryger hver dag.
Kilde: Kræftens Bekæmpelse.

Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked solgte i 2016 tobak for 6,54 milliarder kroner.
Kilde: Analysevirksomheden Nielsen og Politiken.