Der var kamp helt indtil målstregen, men til sidst var det den tyske spiller, som i triumf kunne løfte de fyldte indkøbsnet og lade sig hylde.

Sølle 1,3 krone var det, der skilte Lidl og Rema 1000 i B.T.s pristjek, og da det hele spidsede til, var det især én profil, som uden tvivl kommer til at udmærke sig i den kommende grillsæson, der afgjorde tingene.

Ét kilo ketchup kostede således kun 14,25 kroner hos Lidl – 2,09 kroner mindre end hos Rema 1000. 

»Det er et enormt tæt resultat, og som altid ligger de fire discountkæder (Lidl, Rema 1000, 365 Discount og Netto, red.) og presser hinanden til det yderste i den billige ende af skalaen,« forklarer B.T.s redaktionschef for Penge, Niels Philip Kjeldsen, og fortsætter:

»Der gives simpelthen ikke ved dørene. Det handler virkelig om at være på plads på prisen hele vejen rundt, eller falder du flere pladser hurtigt i sådan et pristjek her.«

I de seneste mange pristjek har Lidl altid været med i toppen, men gang på gang har de set en konkurrent sætte sig på podiets øverst plads, og derfor må det da også lune, at de nok engang kan smage sejrens sødme.

»Det er meget vigtigt for Lidl at vinde det her pristjek. For et par år siden var det nærmest ved at være lidt kedeligt, fordi de simpelthen vandt pristjek efter pristjek uanset kurv. Der har Lidl ikke helt været det seneste år. I hvert fald ikke i B.T.s pristjek.«

»Så efter 12 måneders fravær fra titlen som vinder af B.T.s pristjek, er jeg ikke i tvivl om, at det betyder en del for Lidl at se deres logo på førstepladsen igen.«

Ifølge Niels Philip Kjeldsen er der dog ikke noget tilfældigt over, at Lidl er tilbage som nummer et.

»Det har været lidt under opsejling, synes jeg. Lidl havde en fin julekampagne på tilbudsaviser, en rigtig god påskekampagne, og nu tager de så den billigste kurv her.«

Men som alle ved, er man aldrig bedre end sit sidste pristjek, og derfor glæder redaktionschefen sig da også til at se, om denne omgangs vinder kan fortsætte de positive takter.

»Det bliver spændende at se, om de kan holde kadencen, næste gang vi kommer forbi,« lyder det.

I det seneste afsnit af B.T.-podcasten Spar Kassen er panelet på jagt efter pengemaskiner. I et konkret eksempel bliver 50.000 til 80.000 kroner på ganske overskuelig vis.