Elbilproducenten Fisker holder brandudsalg og sænker prisen på forskellige lagerudgaver af modellen Ocean med et opsigtsvækkende stort beløb.

Det meddeler Fisker – som i internationale medier meldes tæt på en konkurs – på selskabets danske hjemmeside. Jyllands-Posten skrev som de første om prisnedsættelsen.

Og prisnedsættelsen? Den er stor. Den er på op mod ufattelige 197.650 kroner alt efter model.

Men under den tillokkende rabat har Fisker på hjemmesiden skrevet en længere tekst med små bogstaver. 

Og det er en disclaimer, hvor Fisker blandt andet gør opmærksom på, at der 'på grund af den aktuelle økonomiske situation' for Fisker er 'risiko for begrænset support og begrænset service til bilerne'.

'Købere må forvente et permanent tab af muligheden for at håndhæve krav om materialefejl og garantikrav,' lyder den opsigtsvækkende tekst desuden.

Samtidig skriver man som køber under på, at man er informeret og alligevel ønsker at købe bilen 'i lyset af den beskrevne risiko.'

Hos forbruger- og interesseorganisationen FDM lyder 'det kedelige' råd, at man som potentiel køber tænker sig rigtig godt om, inden man skriver under på en aftale. Og at man sætter sig ind i risiciene.

»Hvis du overvejer at købe en Fisker Ocean, så skal du lave en grundig kalkule af pris over den risiko, som du løber,« siger advokat Michael Ern Nielsen fra FDM til B.T.

»Du skal have med, at du potentielt mister mulighed for garantikrav, reservedele, service, reklamationsret og fremtidige opdateringer af softwaren i bilen.«

»Du kan godt købe bilen og køre på tilliden. Men spørgsmålet er, om du tør,« understreger Michael Ern Nielsen.

Han pointerer, at det er positivt, at Fisker selv gør opmærksom på risiciene på forhånd.

»Men hvis man skal købe bilen, skal det være fordi, at man tror på, at man faktisk kan bruge den,« siger Michael Ern Nielsen.

Han forklarer samtidig, at det ikke er uhørt, at man køber en bil, hvor der ikke medfølger det sikkerhedsnet, som han omtaler ovenfor.

»Det uhørte er, at der her er tale om en fabriksny bil. Hvis den blev solgt for 20.000 kroner, havde jeg også købt, for bilen har jo en værdi. Men hvad er den? Det er spørgsmålet,« siger Michael Ern Nielsen.

Han vurderer, at prisen kan ende med at komme endnu længere ned.

»I hvert fald hvis almindelige danskere skal turde købe den,« slår Michael Ern Nielsen fast.

Og nu undrer du dig måske over, at vi ikke har skrevet, hvad de pågældende biler nu koster. Men det skyldes altså, at man på Fiskers hjemmeside faktisk ikke kan se dem.

Her bliver man inviteret til at søge efter lagerbilerne ud fra sit postnummer, men B.T. har prøvet adskillige, uden at der dukkede nogen biler op.

Et opkald til Fiskers salgskontor fredag eftermiddag afslører imidlertid, at bilerne først er at finde på hjemmesiden fra mandag. 

Det fremgår, at den billigste udstyrsudgave, Fisker Ocean Sport, har kunnet købes fra 349.100 kroner.

Den dyreste version, Fisker Ocean Extreme, har hidtil startet til en pris på 536.650 kroner.

Hvis det er den udstyrsudgave, som er sat ned med 197.650 kroner, vil den altså nu koste 339.000 kroner.

Men hvor meget den og de øvrige lagerbiler er sat ned, og hvad de dermed nu koster, kan man endnu ikke se på hjemmesiden. 

Man kan dog allerede både se og købe dem søndag i Taastrup, forsikrer Fisker.

Du kan muligvis spare tusindvis og atter tusindvis af kroner på både bilforsikring og -lån, lyder budskabet i B.T.s podcast Spar Kassen, som i denne uge handler om at spare penge på udgifter til biler.

Hør også, hvor meget der kan spares ved at køre en smule langsommere på motorvejen.